Home>>Gyógynövények>>Mire jó az Ashwagandha.
Mire jó az Ashwagandha.
Gyógynövények

Mire jó az Ashwagandha.

Az Ashwagandha egy ősi adaptogén gyógynövény, amelyet már évezredek óta használnak, segíthet csökkenteni a stressz szintjét, és javítja az alvást. Az Ashwagandha egyre népszerűbb gyógynövény, amely segíthet csökkenteni a stressz szintet.

Az ashwagandha rajongói, nagyjából ugyanúgy beszélnek e növényről, mint a Wonder Woman képregény rajongói.
Vegyük ennek a gyökérnek a kivonatát, és szinte minden problémával meg tudunk küzdeni, ami az egészségre ártalmas, az álmatlanságtól, a szorongástól, a depresszióig, és a fáradtságot is.

De vajon a vele kapcsolatos kutatások megfelelnek-e ennek a “Trend”-nek?
Íme néhány áttekintés a növényről, és a tudomány által eddig bemutatott leggyakoribb állításokról.

Mi az Ashwagandha?

Az Ashwagandha, más néven Withania somnifera, téli cseresznye, és indiai ginzeng, egy cserje, amely Indiában, a Közel-Keleten, és Afrika területein nő.
A növényt, beleértve a gyökereket és bogyóit, évezredek óta használják Ayurvedában, az indiai hagyományos orvoslás rendszerében, de népszerűsége az utóbbi időben növekedett az Egyesült Államokban, és Európában is, és persze itthon is. Az Ashwagandha, egy adaptogén gyógynövény, ami kiegészítőként, kapszula vagy kivonat formájában is kapható.

Az Ashwagandha hatékonysága.

Az ashwagandhával kapcsolatos jelenlegi kutatások, csak kisebb kutatásokra korlátozódtak.
Íme, amit a tudomány mond a gyógynövény hatékonyságáról.

Stressz és szorongás esetén

A stresszre vonatkozó ashwagandha-kutatás a legígéretesebb. Például egy, a Medicine folyóiratban 2019 szeptemberében közzétett tanulmányban, amelyet 60 egészséges felnőttön végeztek, akiknek magas szintű stresszben volt részük.

Kimutatták, hogy azok, akik 240 milligramm (mg) ashwagandha kivonatot szedtek, a szellemi stressz szignifikáns csökkenését tapasztalták, összehasonlítva azokkal, akik placebót szedtek.

“Ez egy kis csoport volt, de pozitív hatást mutatott a stressz csökkentésére”

“Nagyon sok ember számára elegendő lehet, egy kiegészítő bevételéhez, vagy a turmixba való hozzáadásához.”

Alváshoz:

Mivel az ashwagandhától egyesek nyugodtabbá válhatnak ( lehetséges mellékhatás az álmosság), van értelme, hogy jó “szundi-fokozó” lenne.

Egy 60 embert érintő, 2019 decemberében a Cureus folyóiratban közzétett kis tanulmány megállapította, hogy azok az emberek, akik 250 vagy 600 mg ashwagandhát szedtek, jobban alszanak (és kevesebb feszültséget éreznek), mint azok, akik placebót szedtek.

Hosszú élet

Kiderült, hogy vannak olyan gének, amik a hosszabb élettartamért felelősek. Úgy tűnik, hogy számos gén növeli az élettartamot, az egészségi állapot mellett. A FOXO3 egyike ezeknek. Ez a gén:

” Bekapcsolhatja a DNS-javítást”.


Ezenkívül, egy másik tanulmány megállapította, hogy az Ashwagandha növelheti a telomerek aktivitását, a telomerek hosszával együtt. (Raguraman és Subramaniam 2016). A telomerek a kromoszómák végén lévő struktúrák, amelyek megvédik a DNS-t. Az öregedéssel telomereink természetesen lerövidülnek. A hosszabb telomerekhez a megnövekedett élettartam kapcsolódik.

Csökkenti a mellékvesék fáradtságát

A mentális, fizikai, és érzelmi stressz, hosszú távon, ha krónikussá válik a mellékvese fáradtságához vezethet, és mivel az ashwagandha támogatja a mellékveséket, amelyek felelősek az adrenalin, és a kortizol (a stresszre reagáló hormonok) előállításáért. Az ashwagandha gyógynövény segíthet legyőzni ezt az állapotot, és csökkentheti a mellékvese-fáradtság tüneteit.

Fokozza a memóriát és csökkenti az agysejtek degenerációját.

Az Ashwagandha erős antioxidánsokkal rendelkezik, amelyek gyógyító hatást gyakorolnak az agyra, és elpusztítják a szabad gyököket. Olyan stresszoldóként működnek, amely védi az agyat a sejtdegenerációtól, amely később Parkinson- vagy Alzheimer-kórhoz vezethet.

Az Ashwagandha elősegíti az információfeldolgozási sebesség, a figyelem és az egyéb mentális képességek fejlesztését is. Egy másik tanulmány kimutatta, hogy azok a résztvevők, akik napi kétszer 300 mg ashwagandha gyökérkivonatot szedtek, azoknál javult az általános memória és a figyelem.

Ashwagandha a pajzsmirigy egészségének erősítésében.

A gyógyszer potenciális alternatív gyógymód is lehet, a pajzsmirigy kóros problémáival küzdő emberek számára. Egy másik tanulmány kimutatta, hogy az ashwagandha pajzsmirigy-fokozó tulajdonságokat tartalmaz, amelyek elősegítik a kognitív működést. A laboratóriumi vizsgálatának eredményei azt mutatták, hogy a betegeknél megnövekedett a tiroxin szint (röviden T 4, alul működő pajzsmirigy esetében).

A következő cikk is érdekelhet:

Gyulladásgátló és Immunerősítő.

Úgy tűnik, hogy az Ashwagandha csökkenti a gyulladás markereit és fokozza a „természetes gyilkos sejteknek” nevezett speciális immunsejtek aktivitását. Az egyik tanulmány azt mutatta, hogy az Ashwagandha kiegészítő növeli a fehérvérsejtszámot, és az antitesteket, miközben elősegíti a káros idegen részecskék, köztük a baktériumok és az elhalt sejtek tisztulását (Davis, és Kuttan 2000).

Ashwagandha segít abban, hogy jobb alakod legyen.

Az edzőteremben nem könnyű fejlődést elérni. Az izomzatod felépítése, és a karcsúbb test sok időt, energiát és elkötelezettséget igényel tőled, úgy a testmozgásban, mint a megfelelő étrendben / táplálkozásban. Akár fogyni, izomzatot növelni, vagy teljesítményt kívánsz növelni, az ashwagandha segíthet a fitnesz céljaidnak elérésében. Ashwagandha segíthet:

  • Növelni az izomzat méretét
  • Növelni az izomerőt
  • Javítani az aerob teljesítményt.

Ashwagandha segít a depresszió ellen.

Az Ashwagandha jelentős hangulat-stabilizáló, amely jó hatással van a depresszió csökkentésére. Az ashwagandha hangulat-stabilizáló képességeinek egy tanulmánya kimutatta, hogy az ashwagandha depresszióra, és szorongásra, legalább ugyanolyan hatással van mint a gyógyszerészeti antidepresszánsok.

Megjegyzés: Javasoljuk, hogy konzultálj képzett egészségügyi szakemberrel, a gyógynövény készítmények használata előtt, különösen, ha terhes vagy, ha szoptatsz, vagy bármilyen gyógyszert szedsz! Ez a bejegyzés csak oktatási célokat szolgál, nem célja bármely betegség diagnosztizálása, kezelése, gyógyítása vagy megelőzése. Ez a cikk a szerző véleményén és kutatásán alapul.

Hogyan kell használni az Ashwagandhát

Attól függetlenül, hogy az Ashwagandha gyógynövény fogyasztásától mit várunk, úgy tűnik, hogy a mágikus adag napi kétszer 300 mg. (A fent említett kutatásokban ez az adagolás volt alkalmazva.) Ha viszont még először használod, érdemes kisebb adaggal kezdened és fokozatosan emelni, saját tapasztalat szerint. (Mivel jelenleg még nincs napi ajánlott adag).

Használatánál érdemes 2-3 hónapos kúrát tartani, majd szüneteltetni. (hosszú távú használattal kapcsolatban még nincs tanulmány a mellékhatásokról.) Csak ragaszkodj ehhez, a legtöbb eredmény nyolc hét után jelentkezik. Próbáld ki a nap különböző időpontjaiban, és nézd meg, mely a legmegfelelőbb a számodra.

Az Ashwagandha adaptogén ugyan por formájában is kapható, de az íze meglehetősen erős, eléggé gyógyszeres. Ez nem mindenkinek válik be, ha neked se jön be ez az íz, akkor inkább válaszd a kapszulát. És nagyon biztonságos, minimális mellékhatásokkal rendelkezik. Ezek közül ami lehetséges : hasmenés, gyomor panaszok, esetleg hányás. Ha ezek jelentkeznek, semmiképp ne szedd tovább.

Ha terhes vagy akkor semmiképp. Mindenképp beszélj szakorvossal !! Kiegészítő kiválasztásakor keress mindenképp természeteset!

Az Ashwagandha számos előnnyel jár a mentális, és fizikai egészség szempontjából. Te használtál már korábban? A felsorolt egészségügyi hatások közül Te melyiket tapasztaltad eddig?

Köszönöm, hogy elolvastad.

A következő is érdekelhet: