Home>>Egészséges Ételek>>Kollagén. Minden amit a kollagénről tudnod kell.
Kollagén
Egészséges Ételek

Kollagén. Minden amit a kollagénről tudnod kell.

Kollagén. A fitnesz guruktól kezdve, a szépség-iparig, a Bio-Hackerekig, ma szinte mindenki használ kollagént a:

  • kávéba,
  • belekeverjük a smoothies-ba,
  • és főzünk is vele.

De mi is valóban a helyzet ezzel a fontos fehérjével? Örülök, hogy megkérdezted … 🙂

Mi az a kollagén?

Először néhány alapvető tény a kollagénről. A szervezetben a legbőségesebb fehérje, a kollagén. A bőrünkben, a körmökben, a hajban, az ízületekben, az izmokban, a csontokban és még sok másban található. Ez biztosítja a kötőszövetek felépítését, és az elasztinnel működik együtt, hogy szilárd maradjon.

Míg testünk önmagában képes előállítani kollagént, addig ez a képessége romlik az öregedéssel. Egyenlőre még nem tudjuk, miért csökken a kollagéntermelés az életkorral előre haladtával, ám ez így van – és mégpedig drámai módon.

20 éves kor után évente egy százalékkal kevesebb kollagént termelünk a bőrünkben. Mire elérjük a 40-es éveinket, lényegében szervezetünk abbahagyja a termelését. Az eredmény: ráncok, elvékonyodó bőr, törékeny haj és köröm, valamint ízületi, csont- és izomproblémák (például merevség és fájdalom).

Kollagén vagy Zselatin.

Ha a kollagén-kiegészítőkről akarunk beszélni, akkor először ki kell emelni a zselatin, és a kollagén kapcsolatát. A nyers kollagén állatokból származik – különösen azokból az állati részekből, amelyeket általában már nem nagyon eszünk, mint például :

  • porc,
  • inak és
  • csontok.

Amikor ezeket az állati részeket főzzük – mint például akkor, amikor hosszabb ideig csontokat főzünk egy húslevesben, hogy csontlevest készítsünk -, a kollagén felmelegszik, és zselatinná alakul. Igen, ez a zselatin, viaszos sárga anyag. Ez lebeg a csontlevesedben…..

A csontleves helyzete.

A helyzet az, hogy a csontleves nem a leghatékonyabb módja annak, hogy a kollagént bejuttassuk a szervezetünkbe. Legalább is nem, ha azt szeretnéd, hogy a kollagén megtegye azt, amiről ismert (például hogy javítsa az ízületeket és a bőrt).

A zselatin, a csontlevesben található kollagén formája (peptideknek nevezett aminosavakból áll). Ezeket a nagy molekulákat tovább kell bontani, hogy szervezetünk a legtöbbet hozhassa ki belőle. Noha a tested ebben a formában felszívja a kollagénfehérjét, hatékonyan nem bontja le elég kis részecskékre, hogy az maximálisan felhasználható legyen.

Hidrolizáció.

Itt jön be a hidrolizáció. A hidrolizálás apró, mikroszkopikus részecskékké bontja a kollagént, amelyet a test csak könnyen felszívhat és felhasználhat, ahol szükség van rá. A kollagénnek ezt a formáját használják a bőr, a haj, a köröm és az ízületek támogatására tervezett kollagén-kiegészítőkben.

A csontleves egy fantasztikus étel, amely gazdag vitaminokat, mikrotápanyagokat, és zselatin formájában tartalmaz valamennyi kollagént – de ha a kollagént konkrétabb célokra szeretnéd, a hidrolizált kollagénkiegészítők erre a megfelelők.

Kollagén I. II. És III.

Noha sokféle kollagénkiegészítő létezik, a legtöbb két kategóriába tartozik:

  • az I. és III. Típusú kollagént biztosító termékek.
  • és a II. Típusú kollagént biztosító termékek.

Valójában legalább 16 különféle típusú kollagén található a testünkben, de az I., II. És III. Típus, a teljes kollagén 90% -át teszi ki. Az I. és III. Kollagént, amelyek szinte mindig megtalálhatók együtt, elsősorban a bőrünkben találhatók meg.

Emellett a II. Kollagén megtalálható az ízületeinkben. Így a bőrrel kapcsolatos előnyökre szánt kollagénkiegészítők általában az I. és III. kollagént kombinálják. Az ízületek támogatásra szánt kiegészítők azonban a II. típust tartalmazzák.

Kollagén fehérjeporok.

Míg a kollagénkiegészítő régóta nagyszerű módszer a bőr és a csontok támogatására. (Forrás)A legújabb kollagénfehérje-por “trend”-jének egyik fő előnye: A kiváló minőségű kollagénfehérjepor sokkal nagyobb mennyiségű kollagént tartalmaz, mint az átlagos kapszula.

A klinikai vizsgálatok szerint napi 10 gramm gyógyszerészeti minőségű kollagén, javítja a krónikus ízületi problémákat. Egy második, 24 hetes vizsgálat azt találta, hogy azok a sportolók, akik kollagén-hidrolizátum-kiegészítőt szedtek, javulást tapasztaltak az ízületi kellemetlenségek terén is.

Sőt, egy közelmúltbeli tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a kollagén-hidrolizátum fontos eszközként szolgál az öregedéssel összefüggő ízületekkel, és csontokkal kapcsolatos problémák kezelésére.

Hal vagy marhahús?

Ha már egy kicsit utána néztél, akkor tudod, hogy az étrend-kiegészítők általában két állat egyikéből nyerik ezt a fehérjét:

Marhahús, vagy Hal.

Bár a hal-kollagén nem olyan régi, mint a marhahús-kollagén, határozottan néhány plusz ponttal büszkélkedhet. Különösen figyelemre méltó, hogy a hal-kollagénben a peptidek kisebbek, mint a marhahús-kollagén peptidek, és a tanulmányok kimutatták, hogy nagyon jól felszívódnak, és emészthetők.

Mivel ennyire kíméletesek a bélnek, sok természetgyógyász hal-kollagén-kiegészítőket javasol minden olyan beteg számára, akinek bármilyen bélprobléma vagy érzékenysége van. Ráadásul a hal-kollagén szintén magas egy különösen értékes aminosavban – hidroxi-prolinban -, amely úgy tűnik, hogy különleges szerepet játszik a kollagén szintézisének stimulálásában.

Egy nemrégiben elvégzett tanulmány kimutatta, hogy antioxidánsokat, és hal-kollagén kiegészítőket fogyasztó embereknél javult a bőr rugalmassága, és nedvességtartalma. Mindebből láthatod, hogy a bőröd egészségének fenntartásában milyen fontos a kollagén. És ez ma már nagyon könnyen pótolható kiegészítőkkel.

Köszönöm, hogy elolvastad.

A következő is érdekelhet: