Home>>Egészséges Életmód>>Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.
Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.
Egészséges ÉletmódEgészséges ÉtelekNői Egészség

Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.

Depresszió elleni táplálkozás.

Nagyon gyakran hallunk olyan tanácsokat, hogy a szív egészsége érdekében milyen diétát kell követnünk. De nem sokat hallani arról, hogy olyan ételt kellene fogyasztani, amely táplálja a mentális egészségünket, főleg nem hallani olyanról, hogy:

Depresszió elleni táplálkozás, és olyan étel amely javítja a hangulatot, és a mentális egészséget. Pedig kellene, mert ugyanolyan fontos a megfelelő étkezés az agy egészsége érdekében is.

Ebben a bejegyzésben arra fogunk koncentrálni, hogy a táplálkozás miként javítja a depresszió tüneteit, és hogy egyes kulcsfontosságú tápanyagok hiánya hogyan súlyosbíthatja a tüneteket.

Pontosabban, mit ehetsz a hangulatodért, a depresszióra, és még a szorongásra is.
Az ételek és a táplálkozás nagy szerepet játszanak abban, hogy milyen jól működik az elméd.

  • fokozhatják a hangulatot, és
  • nyugtathatják a szorongó kedély állapotot is.

Az Egészségügyi Világszervezet szerint a súlyos depresszió világszerte 264 millió embert érint, és a világon a második legfontosabb betegség a szívbetegségek után. ( Forrás) Valamint, globálisan körülbelül kétszer annyi nő szenved depresszióban, mint amennyi férfi. (Forrás)

Ennek a legrosszabb része az, hogy a remisszió esélye minden egymást követő gyógyszeres kezeléssel csökken, és ritkán jár együtt az összes tünet teljes eltűnésével. A depressziót ugyanis nehéz kezelni.

Úgy gondolják, hogy a betegséget okozó tényezők összetett jellege összefüggésben állhat a kezelés nehézségével, mivel a depressziónak számos oka van. A depressziót okozó, vagy ahhoz vezető tényezők lehetnek pszichoszociális, környezeti, biológiai és genetikai tényezők.

A depresszió az egyik leginkább félreértett betegség, és főleg azok számára, akik még soha nem szenvedték meg. A bénító sötétséget, ami elgyengít…. a reménytelenséget…. azt a mély szomorúságot … amelyet olyan nehéz megmagyarázni.

Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.
Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.

A depresszió egy gyengítő betegség, amely kihat az élet minden területére. A depresszióban szenvedők beszámolhatnak arról, mintha ködben járnának, vagy mintha testük ólomból lenne….. Vess egy pillantást ezekre a tünetekre, a depresszió jeleire.

A depresszió jelei és tünetei:

  • Tartós szomorú, szorongó, vagy „üres” hangulat
  • Reménytelenség vagy pesszimizmus érzése
  • Bűntudat, értéktelenség vagy tehetetlenség érzése
  • A hobbik vagy tevékenységek iránti érdeklődés vagy öröm elvesztése
  • Csökkent energia, fáradtság vagy „lelassult” érzés
  • Nehéz koncentrálni, emlékezni vagy döntéseket hozni
  • Alvási nehézség, kora reggeli ébredés vagy túlalvás
  • Étvágy és / vagy súlyváltozások
  • Halállal, öngyilkossággal vagy öngyilkossági kísérlettel kapcsolatos gondolatok
  • Nyugtalanság vagy ingerlékenység
  • Fájdalmak vagy, fejfájás, görcsök vagy emésztési problémák egyértelmű fizikai ok nélkül és / vagy amelyek még a kezelés során sem enyhülnek.

Ha valaki ezeket a tüneteket tapasztalja, nem csoda, hogy másképp cselekszik, hiszen ez életének minden aspektusát érinti. Különböző emberek, más más tüneteket tapasztalhatnak, de ezek közül bármelyik külön-külön is elég rossz. Végül is mindannyian élettelinek, és élénknek akarjuk érezni magunkat.

De először is mi okozza a depressziót?

A depressziónak számos oka van,
mind genetikai, mind környezeti tényezők. A depressziót trauma, vagy súlyos stressz is kiválthatja, ha valaki hajlamos a depresszióra. Nőként az életünk különböző szakaszaiban tapasztalhatunk ilyen tüneteket, amikor éppen “szomorkás a hangulatunk”.

Legyen az a pubertás kor, vagy a menstruáció idején, szülés után, és később a peri-menopauza idején is. Ezek a tünetek persze a hormonjainkkal is összefüggésben vannak.

Például szülés után:
Az ösztrogén a terhesség alatt drámaian megnő, de a szüléskor gyorsan a terhesség előtti szint alá csökken, és a szülés utáni időszakban továbbra is alacsony szinten marad. A szülés utáni ösztrogéncsökkenés olyan „ösztrogén megvonási” állapotot eredményez, amely összefügg a hangulat, és a viselkedés változásával. (Forrás)

Tehát mit lehet tenni? Hogyan kezelik a depressziót?

A depressziót általában többdimenziós megközelítéssel kezelik, beleértve a gyógyszereket és a tanácsadást. A kutatás azonban most a depresszió különféle okait vizsgálja, és talán a hagyományos kezelés kiegészítésének új megközelítését. Ennek érdekében ma már a tudomány a megfelelő táplálkozásra is kiterjed.

Javíthatja-e a táplálkozás a hangulatot, és a mentális egészséget?

Az Indian Journal of Psychiatry egyik cikke szerint egy teljesen új tudományterület van kialakulóban. Ennek az új tudományterületnek a célja, hogy rávilágítson a táplálkozás és a mentális egészség kapcsolatára.
Nevezetesen a Táplálkozás-Idegtudomány (Nutritional Neuroscience)

A kutatások továbbra is azt mutatják, hogy a rossz minőségű diéták általában depresszióval társulnak, míg az egészséges étrendek – a gyümölcsökből és zöldségekből, halakból és teljes kiőrlésű gabonákból álló étrendek, (például a mediterrán étrend) – a depresszió csökkenését mutatják.

Mindannyian tudjuk, hogy az egészséges étrend megvédi az embereket az olyan betegségektől, mint a szívbetegségek és a cukorbetegség, és most kiderült, még a depressziótól, az Alzheimer-kórtól és még sok mástól is. Egyre több kutatás foglalkozik a táplálkozással, a mentális egészséggel, szorongással és a depresszióval kapcsolatosan.

Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.
Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.

Befolyásolhatja a táplálkozás a depressziót?

Okozhat-e a diéta depressziót, vagy vezethet-e a depressziós hajlandóság rossz ételválasztáshoz ? És ami a legfontosabb: “boldoggá” ehetjük-e magunkat?

Valószínű. Gondolj az összes tápanyagra, amely hiányzik a zsíros gyors-éttermi ételekből, amelyet valaki azért fogyaszthat, mert nincs energiája vagy akarata az egészséges ételek főzéséhez. Tudom, néha csak csokoládéfagylalt….

De gondold végig mindazt a tanácsot, amelyet az egészséged érdekében a tápláló ételek fogyasztásáról kapsz. Sokan csak a cukorbetegségre, a szívbetegségekre és az elhízásra gondolnak, a mentális egészségre azonban soha.

Tudjuk, hogy megfelelő táplálékra, tápanyagra van szükségünk ahhoz, hogy testünk optimális szinten működhessen. Talán az agynak nem? Az agy is a testünk része. Valójában nagyon fontos része.

Kutatások igazolják, hogy összefüggés van a depresszió és a táplálkozás között.

A vitaminokban, ásványi anyagokban és egészséges zsírokban gazdag egészséges táplálkozás nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy hosszú távon jobban érezd magad. Szemben egy fánkkal, vagy egy “nyugtató” szelet csokoládé után jelentkező azonnali jó érzéssel.

Mit kell enni a depresszió, vagy a hangulat-ingadozás elkerülése vagy enyhítése érdekében?

Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.
Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.

1.Magnézium

A Magnézium több mint 300 biokémiai folyamatban vesz részt a szervezetünkben, amelyek különböző szerveinket érintenek, beleértve az agyunkat is.
Magnéziumban gazdag ételek:

  • Étcsokoládé
  • Spenót
  • Mandula
  • Kesudió
  • Tökmagok
  • Banán
  • Napraforgómag
  • Barna rizs
  • Avokádó és még sok más.

2. Probiotikumokban gazdag ételek.

Meglepő az a gondolat, hogy a beled befolyásolhatja az agyadat. Nos, a kutatások azt mutatják, hogy igen. Tanulmányok szerint a bélben lévő baktériumok jelzést adnak az agyadnak. (Forrás)

Ez azt jelenti, hogy a bél és az agy részt vesz ebben a kétirányú kommunikációban, amely oda-vissza jeleket küld, és amelyek befolyásolhatják a viselkedésünket. A kutatások egyre inkább kimutatják a bélmikrobák szerepét a viselkedés szabályozásában.

Így most már hibáztathatjuk a baktériumokat a döntéseinkért és a viselkedésünkért 🙂 Azt hiszem jobb lesz megfontolni az ételválasztásunkat, mert ez határozza meg a bélben lévő baktériumokat, és ezáltal valószínűleg a hangulatunkat, a viselkedésünket, és egyéb döntéseinket is.

A probiotikumokban gazdag élelmiszerek:

  • Kefir
  • Yogurt
  • Almaecet
  • Savanyúkáposzta
  • Kovászos uborka
  • Tempeh
  • Erjesztett sajtok

Főleg betegség, vagy egy antibiotikum kúra után nagyon jót tesz a bélflóra egyensúlyának helyreállításában. Ne feled, hogy a “boldog” bélbaktériumok “boldog” elmét is jelentenek a bél-agy kapcsolata miatt.

Fogj tehát egy kefirt, vagy egy kovászos ubit, vagy valamelyiket a fent ajánlottak közül, mert: A beleid és az agyad is meg fogja köszönni 🙂

A következő cikk is érdekelhet:

3.Cink és az agy egészsége.

A cink elengedhetetlen sok fiziológiai funkcióhoz, és fontos szerepet játszik a sejtnövekedésben, és a sejthalálozásban is (a régi sejteknek el kell pusztulniuk, hogy helyet biztosítsanak az új sejteknek), valamint szabályozzák az endokrin, immun és neuronfunkciókat, amelyek a depresszió kialakulásának patofiziológiájához kapcsolódhatnak.

A cink elengedhetetlen tehát az idegsejtek működéséhez is, és a vizsgálatok továbbra is összefüggést mutatnak a cinkhiány és a klinikai depresszió között. Cinkben gazdag ételek:

  • Kendermag
  • Marhahús
  • Tojás
  • Baromfi
  • Dió
  • Hüvelyesek
  • Hal és
  • Olajos magvak
Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.
Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.

4. Omega3 zsírsavak

Kutatások szerint részt vesz az idegrendszer és a sejthártyák felépítésében, erős gyulladáscsökkentő hatású, javítja az immunrendszerünk állapotát.

A kutatások eredményei szerint a depresszió kialakulását megakadályozhatja, illetve jelentősen javíthat a betegek állapotán. Lassíthatja az öregedést, és védő hatása lehet a Parkinson-kór kialakulásával szemben is. Az Omega 3-ban gazdag ételek a következők:

  • Lazac
  • Diófélék
  • Lenmag
  • Tojás
  • Szójabab
  • Dió
  • Szardínia

5. Vas és az agyunk egészsége.

A vas elengedhetetlen az oxigénellátáshoz és az energiához. Szükség van rá a sejtekben, és különösen az agyban. A vas oxigént szállít a sejtekbe, és oxigénre van szüksége a neurotranszmittereknek is.

A kutatások azt mutatják, hogy kétszer olyan sok nőnek, mint férfinak van depressziója, a nemek közötti különbségek serdülőkorban kezdődnek.( valószínűleg felmerül a vas hiánya) A vérszegénység fáradtságot, fásultságot, és depressziót okozhat.
Vasban leggazdagabb élelmiszerek:

  • Máj (az egyik legnagyobb vastartalmú étel)
  • Tökmag
  • Szezámmag
  • Lenmag
  • Hüvelyesek (pl. lencse, fehér bab, borsó)
  • Pisztácia
  • Rókagomba
  • Tojássárgája

6. D vitamin

Valójában a D vitamin hiánya, már régóta ismerten növeli az oszteoporózis kockázatát, és csak az elmúlt évtizedekben kapcsolódott különböző krónikus kóros állapotok kialakulásához, mint például:

  • a rákhoz
  • szívkoszorúér betegséghez
  • nem inzulin- függő cukorbetegséghez
  • neurológiai rendellenességekhez
  • valamint autoimmun, és gyulladásos betegségek kialakulásához. (Forrás)

Tehát úgy gondolom, hogy ha nem is a depresszió miatt, hanem az egészségi állapotunk szempontjából, mindenkinek oda kellene figyelnie a D-vitamin szintjére.

7. Szelén és az agyunk egészsége

Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.
Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.

A szelént a szabad gyökök elleni védőanyagnak tekintik, egy nagyon fontos antioxidáns. De mik is azok a szabad gyökök?

” Az antioxidánsok olyan vegyületek, amelyek képesek semlegesíteni a szervezetben található kémiailag instabil molekulákat. Ezeket a molekulákat szabad gyököknek hívják, amelyek reakcióba lépnek a környező szövetekkel és sejtekkel, és károsítják azokat. “

A szelén hiánya milyen tüneteket okozhat a szervezetünkben:

  • okozhat vérszegénységet
  • pajzsmirigy-alulműködés alakulhat ki
  • nők esetében okozhat meddőséget
  • általános fáradtságot
  • Az Alzheimer-kór vagy a Parkinson-kór hátterében is állhat szelénhiány.

Szelénben gazdag:

Zöldségek:
  • Brokkoli
  • Káposzta
  • Spenót
  • Spárga
  • Fekete bab
  • gombafélék
Gyümölcsök:
  • Banán
  • Grapefruit
  • Szőlő, Kiwi
  • Diófélék
  • Citrom
  • Szeder, Narancs
Ételek:
  • Marhahús
  • Tengeri halak

Tehát, amint láthatod, az egészséges étrend sokkal többet jelent.
Elengedhetetlen az agyad működésében is.

Azon kívül, hogy kétszer olyan sok nőnél jelentkezhetnek depressziós tünetek, arra is hajlamosak vagyunk, hogy ezeket a jeleket nem vesszük figyelembe, vagy éppen el is titkoljuk őket, mert mindig van kiről gondoskodni magunkon kívül.

Ezért fontos hogy a családunk női tagjaira jobban oda figyeljünk, legyen az egy tini lány, vagy egy kismama, vagy éppen változó korba lépő nő. Egymásra kell figyelnünk….

Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.
Depresszió elleni táplálkozás: Étel, amely javítja a hangulatot és a mentális egészséget.

A következő cikk is érdekelhet: