Home>>Hormonok>>Az ösztrogén dominancia tünetei: A legfőbb okok, és a Hormon-egyensúly helyreállítása.
Ösztrogén dominancia tünetei
HormonokNői Egészség

Az ösztrogén dominancia tünetei: A legfőbb okok, és a Hormon-egyensúly helyreállítása.

Az életmód és a diéta az, ami leginkább befolyásolják a hormon-egyensúlyt, vagyis az ösztrogén dominanciát.
Legyen szó alvási problémákról, alacsony energia szintről, fáradtságról, vagy súlygyarapodásról, az ösztrogén dominancia tünetei nagyon zavaróak lehetnek.

És nagyon könnyen lehetne az ösztrogént „rossznak” letudni.
De az az igazság, hogy nagyon-nagy szükségünk van ösztrogénre … csak épp a megfelelő mennyiségben.

Azért, hogy segítsek neked megérteni, hogyan lehet helyreállítani a hormon-egyensúlyt az ösztrogén szintjén, ez a bejegyzés végigvezet Téged a következőkön:

  • A magas ösztrogénszint gyakori okai.
  • Mit tehetsz a magas ösztrogén csökkentése érdekében.

Miért fontos az ösztrogén, és hogyan működik?

Annak ellenére, hogy az ösztrogén közismerten „női hormon”, ez nem csak egy hormon. Az ösztrogén inkább a hormonok csoportja, vagy családja. (a több mint 20 különböző ösztrogén forma közül a legismertebbek, és a leggyakrabban vizsgáltak)

Az ösztrogén 3 fő formája:

  • Ösztron (E1)
  • Ösztradiol (E2)
  • Ösztriol (E3)

Testünknek ösztrogénre van szüksége a női jellemzők kialakításához (és fenntartásához), (Forrás) valamint:

  • Fenntartja az egészséges csontokat
  • Szabályozza a menstruációs ciklust
  • Szerepe van a koleszterin lebontásában
  • Szabályozza az inzulinérzékenységet
  • Biztosítja az egészséges kognitív funkciót
  • Fontos a testhőmérséklet fenntartásában
  • Szabályozza a kollagén termelést

… És még sok minden más! Tehát, amint láthatod, az ösztrogén sokféle kritikus folyamatban vesz részt, amelyek miatt jól nézünk ki, és jól érezzük magunkat.

Az Ösztrogén dominancia leggyakoribb tünetei:

Természetesen a hormonzavar tünetei mindannyiunknál máshogyan jelentkezhet hiszen minden Nő más… Ezt figyelembe véve, léteznek olyan gyakori tünetek amik az ösztrogén dominanciára jellemzők. Ezért ha ezekről tudsz ezeket nem külön-külön problémaként kezeled, hiszen ezeknek a gyökere ugyanaz.

Leggyakoribb tünetek:

  1. Premenstruális szindróma (PMS)
  2. Pattanásos bőr, vagy akne
  3. Hasi puffadás
  4. Termékenységi problémák, meddőség, vetélés
  5. Hüvelyszárazság
  6. Prolicisztás petefészek (PCOS)
  7. Szabálytalan menstruációs ciklusok
  8. Pajzsmirigy alul-működés
  9. Duzzadt és érzékeny mellek
  10. Mióma
  11. Alacsony libidó
  12. Fibrocisztás csomók a mellekben
  13. Alvászavar, vagy álmatlanság
  14. Fáradékonyság, kimerültség
  15. Endometriózis
  16. Depresszió
  17. Súlygyarapodás, lassú anyagcsere
  18. Magnéziumhiány (alsó lábszár fájdalom)
  19. Fejfájás, migrén
  20. Szorongás és pánikrohamok
  21. Hajhullás
  22. Hideg kezek és / vagy lábak
  23. Memóriazavar, koncentrációzavar,
  24. Hangulatingadozás
  25. Vizesedés – ödémák
  26. Korai menopauza
  27. Autoimmun betegségek

Ebből a listából már láthatod, hogy mennyi mindenre kihat az ösztrogén, és nem csoda hogy a hormonzavar felfordíthatja az életed. Mindezeknek a tüneteknek közös a gyökere, tehát csak egy probléma kezelésével óriási javulást érhetsz el.

Az ösztrogén dominancia kialakulásának okai:

Amint ebben a részben láthatod, az ösztrogén dominancia kialakulását erősen befolyásolja étrendünk, és életmódunk. Annak ellenére, hogy az ebben a szakaszban felvázolt összes rész nem feltétlenül vonatkozhat Rád, érdemes ezekkel is tisztában lenned.

1. Testápolási, és szépségápolási termékek.

A test és szépségápolási termékek többsége xeno-ösztrogént tartalmaz.
Ezek a xeno-ösztrogének hormonromboló vegyületek, amelyek utánozzák a szervezetünkben található természetes ösztrogént.

Tanulmányokból kiderült, hogy a bőrünk akár 70% -ot képes felszívni, abból amit felviszünk rá.
Így juthatnak be a szervezetünkbe, a test és szépségápolási termékekben található xeno-ösztrogének.

És mivel ezek közvetlenül a szövetekben szívódnak fel, (a májat kikerülve) így kerülhetnek a véráramba. Tehát a májunknak nincs arra lehetősége, hogy elvégezhesse méregtelenítő feladatát .
Néhány ismert termék, amelyről tudott, hogy xeno-ösztrogént tartalmaz:

  • Fényvédők
  • Samponok
  • Testápoló
  • Szappan
  • Tusfürdők

2. Fogamzásgátló tabletták, és az Ösztrogén Dominancia.

A fogamzásgátló tablettákkal napi szinten adagoljuk a szintetikus ösztrogént a szervezetünkbe, ezek pedig a természetes ösztrogénnél jóval erősebb hatást fejtenek ki. A másik oldalon pedig a terhesség megakadályozása érdekében elnyomják a progeszteron termelését.

A progeszteron ellensúlyozza az ösztrogént a szervezetünkben, így ha annak szintje megváltozik, azzal borul a hormon egyensúly. Így lehet az hogy túlsúlyba kerül az ösztrogén, ezzel dominanciát okozva.
Sok nő nem is tudja, hogy a kellemetlen tünetek mögött, a felborult hormon egyensúly áll.

3. Túlsúly és az Ösztrogén Dominancia

Mindannyian tudjuk, hogy a petefészkek ösztrogént termelnek. De tudtad, hogy a zsírszöveteid is termelnek ösztrogént ? Ennek a következő az oka:
A zsírsejtek tartalmaznak egy aromatáz nevű enzimet.
Az aromatáz felelős a tesztoszteron és a progeszteron ösztrogénné történő átalakításáért.

Minél több zsírsejtünk van a testben, annál több aromatázunk is van. És minél több aromatázunk van, annál több ösztrogént termelünk. Mindezek mellett az aromatáz aktivitás váltja ki a zsírraktározást. Ezért minél több az aromatáz aktivitás, annál több zsírt tárol a szervezet…

És minél több zsírt tárol, annál több ösztrogént termel … és így megy ez körbe-körbe. Tehát alapvetően a túlsúly hozzájárulhat az ösztrogén dominanciához.
Ugyanakkor az ösztrogén dominancia pedig súlygyarapodást okozhat.

……. Gondoltad volna?

4. Szója

Sok nő számára a szója az a táplálék, amivel a hormonok természetes egyensúlyát szeretnék elérni.

Az, hogy a szója hormonbarát ételnek tekintett, annak az a fő oka, hogy a nők olyan országokban, mint Japán és Kína (ahol a szóját rendszeresen fogyasztják) sokkal kevesebb hormonális egyensúlyhiányt tapasztalnak.

Van azonban egy apró, de jelentős részlet, amelyről nem beszélnek: az ázsiai országok sokkal több fermentált szóját fogyasztanak. Másrészt hazánkban, Európában, és az Egyesült Államokban is, többnyire nem fermentált szóját fogyasztunk.

Szóval, mennyire kell aggódnia a nem erjesztett szója fogyasztása miatt?

Goitrogének: Az erjesztetlen szója goitrogén hatást fejthet ki. Ez azt jelenti, hogy megakadályozhatja a jód bejutását a pajzsmirigybe, amely a pajzsmirigy-hormonok előállításához szükséges.

Fitoösztrogének: A szója fitoösztrogénjei (azaz növényi ösztrogénjei) utánozhatják a természetes ösztrogént, és esetleg hormonális egyensúlyhiányt okozhatnak.

Fitátok: A szója fitátokat (fitinsav kötött formája)) tartalmaz, amelyek olyan vegyületek, amelyek megakadályozhatják az ásványi anyagok felszívódását, mint a magnézium, a cink, a kalcium és így tovább. Ezen ásványi anyagok nélkül az endokrin rendszer, a reproduktív rendszer és más rendszerek szenvedhetnek.

Ezért lenne fontos a fermentáció: A fermentáció és az élesztős kelesztés segíthet lebontani a fitinsavat. Ez az az apró különbség.

5. Ösztrogén dominancia Stressz és Gyulladás.

Azért, hogy megérthessük, hogy a stressz hogyan vezethet ösztrogén dominanciához beszélnünk kell a pregnenolonról. A Pregnenolone egy olyan hormon, amelyet a szervezet progeszteron és kortizol (a „stressz” hormon) előállításához használ.

Egészséges körülmények között, a szervezetben elegendő pregnenolon van mindkét hormon előállításához.
Ha azonban krónikus érzelmi, kémiai vagy fizikai stressz ér, akkor:
A tested gyulladásos állapotba kerül. A gyulladás leküzdése érdekében a mellékveséknek gyulladáscsökkentő hormonokat (elsősorban kortizolt) kell termelniük.

Tehát mi köze ennek a többlet ösztrogénhez?

Nos, mivel a tested a pregnenolont használja a kortizol és a progeszteron előállításához, ez azt jelenti, hogy stresszes helyzetben
A tested úgy dönt, hogy a kortizolt a progeszteron rovására állítja elő.

Ez aggasztó, mert az ösztrogénszintet a progeszteronhoz viszonyítva mérik.
Ez azt jelenti, hogy bármi, ami csökkenti a progeszteron szintjét, végül az ösztrogént fogja dominánssá tenni.

Összességében tehát a krónikus stressz, és gyulladás olyan események sorozatát hozza létre, amelyek befolyásolják az ösztrogén (és a progeszteron) szintjét.

6. Egészségtelen máj.

A máj az a fő szervünk, amely az összes mérgező anyagot feldolgozza, és kitakarítja a szervezetünkből.

Legyen szó növényvédő-szerekről, különböző termékekből származó vegyi anyagokról, a vízből származó méreganyagokról, az alkoholfogyasztásról … minden a májon megy keresztül.

Ha a máj nem képes lépést tartani, akkor kitalálhatod, mi fog történni… Ezek a méreganyagok a szervezetben maradnak, és gyulladást okoznak, ami pedig növelheti az ösztrogén szintet.

Az ösztrogén dominancia tünetei: A legfőbb okok, és a Hormon-egyensúly helyreállítása.

7. Szennyezett víz, és az Ösztrogén Dominancia.

Mintha mindez, még nem lenne elég, nézzük meg a szennyezett vizet:
A szennyezett víznek két fő forrása van, amelyeknek a legtöbben ki vagyunk téve:

  • A közvízellátás, és a
  • Műanyag tartályokban értékesített palackozott víz.

A csapvíz esetében szennyező anyagokat, például dioxinokat, PCB-ket és növényvédő szereket találtak. Ami a palackozott vizet illeti, a fő bűnös a BPA. A BPA egy ösztrogén alapú vegyszer, amelyet műanyagok készítésére használnak.

Kutatások kimutatták, hogy a BPA kimosódhat a műanyag palackból, a benne lévő vízbe. Tehát mi történhet pontosan, ha ki vagyunk téve a BPA-nak?
Nos, a csillagos ég a határ, ami a károkat illeti.

Egy 2013-as tanulmány megállapításait idézve:

„A női emlősök BPA-nak való hosszú távú expozíciója endokrin rendellenességekhez vezethet, majd morfológiai és funkcionális változások következnek be a petefészekben, a méhben, a hüvelyben és a petevezetékekben. A BPA és a különböző molekulák vagy szövetek közötti kölcsönhatások, különböző hatásokat okoznak. “

… ez nagyjából mindent elmond, nem?

Tippek az ösztrogén szintjének csökkentésére.

Mindaz amivel az előző részben foglalkoztunk, a legtöbbjük meglehetősen lehangoló.
Tehát váltsunk most sebességet és beszéljünk arról, hogy mit tehetünk az ösztrogén csökkentése érdekében.

Ezekre a főbb dolgokra kell összpontosítani:

  • Az organikus (nem mérgező) bőrápoló termékek használata
  • a fogamzásgátlás alternatív formája
  • vízszűrő használata, és a palackozott víz kerülése
  • több egészséges étel fogyasztása (ha lehetséges bio)
  • a stressz kezelése
  • a bél egészségének támogatása
  • a máj egészségének fokozása
  • illóolajok használata az ösztrogén dominanciához.

Tudom, hogy ez soknak tűnik, de valójában egyszerűbb mint gondolnád, ha lépésről-lépésre haladsz.

Ez a cikk is érdekelhet :

KÖVETKEZTETÉS

Az ösztrogén dominancia tüneteinek fő okai az étrendi, és életmódbeli szokásokhoz kapcsolódnak. És bár ez elsőre lehangolónak tűnhet, valójában jó dolog.
Mert azt jelenti, hogy nem kell “elviselned” a tüneteket, hanem képes vagy változtatni rajtuk.

… egy-egy lépésben.
Ha odafigyelsz az étrendedre, és életmódodra.

Köszönöm, hogy elolvastad. Kérlek oszd meg ismerőseiddel is. 🙂

CIKKAJÁNLÓ: