Home>>Egészséges Életmód>>9 Kollagén károsító, amit ki kell iktatnod az életedből.
9 Kollagén károsító, amit ki kell iktatnod az életedből.
Egészséges ÉletmódKiegészítőkNői Egészség

9 Kollagén károsító, amit ki kell iktatnod az életedből.

Ha már utánanéztél, és felkutattad a legjobb kollagénforrásokat, és azok előnyeit, akkor valószínűleg használsz kiegészítőt, az ízületek, a bőröd és a bélrendszered egészségének támogatása érdekében. A következő lépés az étrend, és az életmód megtisztítása, annak érdekében, hogy tested maximálisan használja fel a kollagént, és képes legyen többet termelni.

Milyen ételek, alvási szokások és testmozgási szokások csökkenthetik a kollagéntermelést? Az alábbiakban megtudhatod, hogyan lehet legtöbbet kihozni a kollagénnövelő étrendből, és kiegészítheted a rutinod, miközben korlátozhatod azokat a kollagén-károsítókat, amelyek pusztíthatják a kollagénszintedet.

Miért van szükségünk kollagénre?

A kollagén segíti a testünk szinte minden részének felépítését, és működésének fenntartását – ideértve a csontokat, ízületeket, ínszalagokat, bőrt és a gyomor-bél rendszerét. Legyél akár csecsemő, fiatal gyermek, idős felnőtt, sportoló, terhes nő, vagy egyszerűen egy középkorú felnőtt, testednek kollagénre van szüksége. Noha ez az egyik leggyakoribb fehérje az emberi testben, sok ember nem fogyaszt elegendő mennyiségű kollagént. Például a hagyományos forrásokból, a csontlevesből.

Amellett, hogy az étrendből az ideálisnál kevesebb mennyiséget fogyasztunk, a csökkent kollagén-szintnek, számos más oka is lehet. Többek között az életkor, az általános rossz étrend, az általános egészségi állapot, és a nagy mennyiségű stressz.

A kollagén létfontosságú szerepe.

Mi teszi a kollagént olyan különlegessé? A kollagén aminosavakat („a fehérjék építőelemeit”), például glicint, prolint és arginint tartalmaz.
Melyek a tipikus fehérjeforrásokban, mint például a csontozat nélküli csirkemellben, és más sovány húsokban, nem tartalmaznak elegendőt.

Lehet, hogy már egy fehérjében gazdag étrendet követsz, vagy legalább egy olyant, amely kielégíti az alapvető fehérjeigényeidet.
De még mindig hiányzik a kollagén, amely segíthet a táplálkozás optimalizálásában.

Ezen túlmenően, ha étrendedben hiányoznak a természetes kollagén források, például a csontleves, stb.
Akkor elmaradnak a jótékony vegyületek, amelyek természetesen előfordulnak a kollagént tartalmazó élelmiszerekben. Amelyek viszont az egész test kötőszöveteit támogatják.
Feltétlenül hangsúlyozd a táplálékban a minőségi fehérjéket, mivel a fehérje számos alapvető funkcióval rendelkezik.

A kollagénnek és a protein egyéb formáinak sok közös előnye van, például támogatja az izomtömeg növekedését és az egészséges anyagcserét. Azonban a kollagén aminosavprofiljának köszönhetően, számos kulcsfontosságú szempontból egyedülálló.

Kollagénben gazdag ételek, és étrend-kiegészítők támogatják az általános egészséget és jólétet:

  • Az izomzat normál gyógyulása, és növekedésének megkönnyítése.
  • Az egészséges bőr, és a bőr rugalmasságának támogatása
  • Az ízületek, és a mobilitás támogatása
  • Segíti a bél egészségét.

És még sok más…

Kollagén károsítók amelyeket mellőzni kell.

Sajnos, bár az öregedéshez a csökkenő kollagénszint társul, számos olyan életmód, és étrendi tényező is létezik, amelyek bármilyen életkorban hozzájárulhatnak a kollagén-vesztéshez. Ez viszont hozzájárulhat az általános alacsony aminosav tartalékhoz, és hozzájárulhat a sejtek, szövetek és szervek rossz egészségéhez. Amellett, hogy kiegészítőt használsz, egy kiváló minőségű multi-kollagén fehérje port, – ideális esetben, amely hidrolizált, és valódi élelmiszer-összetevőkből készült. Támogathatod a tested által már előállított kollagént azáltal, hogy elkerülöd ezeket a kollagén károsító tényezőket:

1. Tápanyag-hiányos étrend fogyasztása.

Egyes élelmiszerek hozzájárulhatnak a testünk azon képességének megerősítéséhez, hogy felszívja és felhasználja az étrendben kapott kollagént. Másoknak pedig éppen az ellenkező hatásuk van. Az erősen feldolgozott élelmiszerek károsíthatják a kollagén molekulákat, mivel fokozhatják az oxidatív stresszt, csökkentve ezzel a kötőszövetek minőségét. A kollagénraktár megerősítéséhez az elkerülhető ételek közé tartoznak:

  • Hozzáadott cukorral,
  • Feldolgozott húsokkal,
  • fehér liszttel, és finomított szénhidrátokkal (például gabona, tészta, kenyér és pékáruk) készült ételek, valamint
  • cukros italok
  • transzzsírok

2. Krónikus stressz, mint kollagén károsító.

A krónikus stressz, legyen ennek oka akár egészségtelen kapcsolatok, akár pénzügyi problémák, vagy egyéb gondok miatt. Fokozhatja a szervezetünkben a gyulladást, a stressz hatással lehet az immunrendszerünkre, így az általános egészségünkre, és kihat a közérzetünkre is. A stressz érzése megnehezíti az egészséges étrend betartását, a megfelelő alvást, és azt ahogyan magunkról gondoskodunk, tehát hozzájárul az ördögi körhöz.

3. Túl kevés, vagy túl sok testmozgás, megfelelő felépülés nélkül.

Mind az ülő életmód, mind a túl sok, intenzív testmozgás, megfelelő felépülés nélkül, gyulladáshoz vezethetnek. Hozzájárulhatnak a hormonproblémákhoz, a sérülékenységhez, és a normálisnál lassabb gyógyuláshoz. A két szélsőség közötti egyensúly megteremtése elengedhetetlen:

  • az immunrendszer,
  • a fizikai jólét,
  • és az általános egészségi állapot fenntartásához.

4. Rendszertelen, vagy nem elegendő alvás.

A nem megfelelő alvás is lehet kollagén károsító… A megfelelő alvás elengedhetetlen az izmok regenerálódásához, a kognitív funkciókhoz, és az egészséges immunrendszer fenntartásához. A legtöbb felnőttnek szüksége van egy éjszaka 7-9 óra alvásra.
Mégis mivel sokunkat terhelik a napi felelősségek, ez nem mindig sikerül úgy, mint ahogyan kellene.

5. Környezeti szennyező anyagok, és növényvédő szerek.

Bár nem mindig lehetséges minden szennyező anyag elkerülése, a szabad gyökök károsodásának, és a krónikus gyulladásnak az elkerülése érdekében fontos mindent megtenni a tiszta, bioélelmiszerek, valamint az egészséges munka- és otthoni környezet megteremtése érdekében.

9 Kollagén károsító, amit ki kell iktatnod az életedből.
9 Kollagén károsító, amit ki kell iktatnod az életedből.

6. Dohányzás és túlzott alkoholfogyasztás.

Biztos nem okoz meglepetést, de a káros szokások a kollagénre is károsak.
Az egészséged megóvásának egyik legfontosabb módja, a dohányzásról való lemondás, és az alkohol / drogfogyasztás korlátozása. A cigaretta és a túlzott alkoholfogyasztás növeli az oxidatív stresszt, és nagyobb kockázatot jelenthet számodra. Amellett hogy számos súlyos egészségügyi következménnyel járnak, a bőrünk egészségére is rendkívül kihatnak ezek a káros szokások.

7. Emésztési problémák.

Míg az egészséges táplálkozásnak kiemelt prioritással kell rendelkeznie, ez csak akkor lesz hasznos a szervezetnek, ha az képes felszívni, és felhasználni a fogyasztott tápanyagokat. A bél egészségének gondozását – akár étrend-változásoktól, akár kiegészítők használatától függően – alapvető lépésnek kell tekinteni az általános egészség optimalizálása szempontjából.

8. Túl sok UV sugárzás.

A túl sok UV sugárzás is kollagén károsító.(Forrás) Noha a napozás elősegíti az esszenciális D-vitamin biztosítását, a túl sok napfény, károsíthatja a bőrt és fokozhatja az oxidatív stresszt.

9. Hormonális egyensúlyhiány.

A hormonokat, beleértve a pajzsmirigyhormont, az ösztrogént, a tesztoszteront, a kortizolt, és az adrenalint, számos életmód-tényező befolyásolhatja, mint például az étrend, a stressz szintje, az alvási szokások, és a testmozgási szokások.

A magas „stresszhormonok” és az alacsony „nemi hormonok” szintje hozzájárulhat a fáradtsághoz, az izomgyengeséghez, az általános rossz közérzethez, az emésztési problémákhoz, és még sok máshoz. A szervezetünk természetes egyensúlyának fenntartásának legjobb módja az általános, holisztikusan egészséges életmód elérése, fenntartása, például a fent említett ajánlások betartásával. Hosszútávon kizárólag így érhetünk el megfelelő eredményeket egészségünkkel kapcsolatban. Legyen a cél bármi is….

Záró gondolatok

Korodtól, nemedtől vagy a fizikai aktivitásod szintjétől függetlenül, a kollagén szükséges a szervezeted részére, mivel elősegíti a kötőszövetek, az ízületek, a bőr és az inak egészségét.

A probléma az, hogy sajnos sokunk étrendje nem tartalmaz elegendő kollagéntermelést támogató ételt, ráadásul a stressz, a rossz alvás, a gyenge testmozgás és a vegyi anyagoknak való kitettség mind kollagénvesztéssel jár. A kollagénkiegészítők, mint például a kollagénporok és a könnyen beszerezhető kapszulák, kényelmes és gyors módja a kollagén- és fehérjebevitel növelésének. Az étrend és az életmód szintén jelentős szerepet játszanak a test kollagénjének fokozásában. És mindemellett kerüld a következőket:

  • ülő életmódot,
  • krónikus stresszt,
  • dohányzást és a túl sok UV sugarakat.

Köszönöm, hogy elolvastad.

A következő cikk is érdekelhet: