Home>>Gyógynövények>>9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz.
9 Adaptogén gyógynövény a hormon-egyensúlyra.
GyógynövényekHormonokNői Egészség

9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz.

9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz. Ha természetes módon szeretnéd a hormon-egyensúlyodat helyre állítani, vagy az energia-szinted növelni, a fogyásod támogatni, és az általános egészségi állapotod javítani, akkor itt az ideje elkezdeni az adaptogének használatát a hormone-gyensúlyod érdekében.

Ha még soha nem hallottad az “adaptogének” (vagy az “adaptogén gyógynövények”) kifejezést, ezek egyszerűen a következőkre utalnak:

„Élelmiszerek, gyógynövények és gombák csoportja, amelyek segítenek megvédeni minket a stressz káros hatásaitól.”

Az adaptogén gyógynövények nagyszerű tulajdonsága, hogy nem mérgezőek, fogyasztásuk többnyire mindenkinek biztonságos, nem igazán van mellékhatásuk (vagy csak minimális). Kiválóan alkalmasak a hormon-egyensúly helyreállítására, és közvetve a fogyókúrához is használhatóak.

Ráadásul arról a leghíresebbek, hogy a szervezetet visszahozzák a homeosztázis (azaz a természetes egyensúly) állapotába.
Ebből a bejegyzésből a következőket tudhatod meg:

  • Hogyan befolyásolja a stressz a hormonokat, a testsúlyt és az általános egészségi állapotot.
  • A legjobb adaptogének, amelyek segítenek visszaállítani a természetes egyensúlyt.

A stressz, és a hormonális egyensúly közötti kapcsolat.

Amikor stressznek vagyunk kitéve, a szervezetünkben 2 rendszer indul be:

  • A mellékvesék, és
  • A szimpatikus idegrendszer

Mellékvese

Ezek a mirigyek olyan „stressz” hormonokat termelnek, mint a kortizol és az adrenalin. Annak ellenére, hogy ezeket a hormonokat általában „stressz” hormonoknak nevezik, valójában barátságos hormonok. Ez azért van, mert ezek a hormonok a vészhelyzeti eszközkészlet részét képezik, amelyet a természet ad nekünk, hogy kezelni tudjuk a stresszes helyzeteket. Akkor működnek a legjobban, ha akut vagy rövid távú stresszel van dolgunk.

Szimpatikus idegrendszer

Ez az idegrendszer azon része, amelyet gyakran “fight or flight” (harc vagy menekülés) rendszernek neveznek.
Amikor ideje harcolni, vagy elmenekülni, ez azt jelenti, hogy a testnek több energiát kell felhasználnia, és így növelnie kell a vérellátást.

Tehát stressz idején gyorsabb a légzésünk, felgyorsul a pulzusunk, emelkedik a vérnyomásunk és emelkedik a vércukor-szintünk is.
Csakúgy, mint a mellékveséknél, úgy a szimpatikus idegrendszert is úgy tervezték, hogy az számunkra jól működjön, ha rövid távú stresszel szembesülünk.

Akut vagy rövid távú stressz esetén a stresszor végül elmúlik, és a test visszatér normális állapotába. Ez azt jelenti, hogy a stresszor kiküszöbölésekor a mellékvesék és a szimpatikus idegrendszer kikapcsolódik (vagy legalábbis visszavesz).
Hosszan tartó stressz esetén azonban a mellékvesék és a szimpatikus idegrendszer bekapcsolva marad.

A hosszan tartó stressz a következő tüneteket okozza:

  • súlygyarapodás
  • mellékvese fáradtság
  • pajzsmirigy díszfunkció
  • egyéb hormonális egyensúlyhiány
  • alacsony energia és krónikus fáradtság
  • alvászavar
  • magas koleszterin
  • emésztőrendszeri fekélyek
  • lyukas bél
  • cukorbetegség
  • pajzsmirigy alul-működés
  • hőhullámok
  • szívdobogás
  • szabálytalan menstruációs ciklusok
  • álmatlanság …és így tovább.

Kapcsolódó cikk, ami még érdekelhet:

A stressz 3 típusa és a hormonokra gyakorolt hatása.

Nem számít, hogy mi a stressz forrása, a mellékveséket mindig beindítja, a hormonok, például a kortizol termelésére . Gyakran úgy gondoljuk, hogy a stressz kizárólag érzelmi lehet. De valójában 3 típusú stressz van, amelyekkel mindannyian szembesülünk a minden napjainkban:

  1. Érzelmi stressz: Ez lehet düh, a forgalomtól, vagy amikor pénzügyi nehézségekkel küzdünk.
  2. Fizikai stressz: Ez valamilyen fizikai sérülésből származhat. Például ha a térdeddel egy széknek ütközöl, vagy az ujjad elvághatod főzés közben.
  3. Kémiai stressz: Ez a toxinoknak, méreganyagoknak például peszticideknek, szennyezett víznek stb. Való kitettség következménye.

Amint láthatod, a stressz sokkal több, mint pusztán az érzelmek.
Jelenlegi életkörülményeink, ahol GMO-k, növényvédő szerek és egyéb vegyi anyagok vesznek körül minket, állandó stressz állapotba hozzák a szervezetünket. Bizonyos szempontból ez a legveszélyesebb típusú stressz, mert nem okoz azonnali halált, és tüneteket sem produkál azonnal.

Ehelyett lassan visel meg minket … vagy pontosabban, hónapról hónapra, évről évre megviseli a hormontermelő rendszerünket. Aztán egy nap felébredünk, és észrevesszük, hogy testünk megváltozott. A mi szempontunkból úgy tűnt, hogy a változások egyik napról a másikra történtek.

De a valóságban a tünetek, és a kiváltó ok az idők folyamán halmozódott fel. És észrevétlen maradt!
A stressz szempontjából különösen érdekes, hogy a testünk nem tesz különbséget érzelmi, fizikai vagy kémiai stressz között. Minden stresszt ugyanúgy kezel: a mellékvesék beindulnak és felszabadítják a gyulladáscsökkentő hormonokat (például a kortizolt).

Tehát mindezek alapján láthatod, miért káros a krónikus stressz.
Ez rávilágít arra, hogy mennyire szükségünk van valamire, ami segíthet a stressz kezelésében. Ez a „valami” az adaptogén gyógynövények, amelyeket most alaposabban megvizsgálunk.

AZ ADAPTOGÉN gyógynövények előnyei a hormonok, és az általános egészség szempontjából.

Az adaptogének összességében a testünk stresszreakciójára hatnak.
Sok gyógynövénynek és ilyen adaptogén ételnek hasonló hatásai vannak. Ezen gyógynövények némelyikének azonban egyedi hatásai is vannak.Ez azt jelenti, hogy ha ezeket kombinálod jelentősen növelheted az eredményt.

Az adaptogén gyógynövényeknek összességében a következő jó hatásai vannak:

  • vércukorszint kiegyensúlyozása
  • antioxidánsokat tartalmaznak, amelyek megvédenek a szabad gyökök okozta ártalmaktól
  • máj védelme
  • javítja a szervezet képességét a méreganyagok feldolgozására, és méregtelenítésére.
  • csökkentik a cukor és az alkohol utáni vágyat.
  • erősítik az immunrendszert.
  • energia és teljesítmény növelők
  • növelik az állóképességet, és a motivációt.
  • izomtónus és erőnlét javítók
  • megkönnyítik a betegségből való felépülést.
  • javítják az agy működését.
  • csökkentik a szorongást.
  • javítják az alvás minőségét.
  • javítják a látást és a hallást.
  • hangulatjavítók

…..és még sok más.

9 ADAPTOGÉN gyógynövény a hormonegyensúlyért és a fogyásra.

Tehát, miután tudjuk, hogy a stressz hogyan hat a testünkre és a hormonjainkra, nézzük hogyan segíthetnek neked valójában az adaptogének? És melyek a legjobb adaptogének, amelyeket használhatsz?

9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz.
9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz.

A hormon-egyensúlyhoz használandó 9 adaptogén gyógynövény:

  • Ashwagandha
  • Tulsi – Indiai szent bazsalikom
  • Rózsagyökér (Rhodiola Rosea)
  • Szibériai ginzeng
  • Kurkuma
  • Kínai hernyógomba (Cordyceps gomba)
  • Maca gyökér
  • Édesgyökér
  • Astragalus (kínai csüdfű vagy baktövis)

Itt röviden bemutatom ezeket az adaptogén gyógynövényeket, és azok egészségügyi előnyeit.

1. Ashwagandha

Ez egy nagyon népszerű ajurvédikus gyógynövény, ami a következőkről ismert:

  • stabilizálja a hangulatot.
  • helyreállítja az egészséges kortizol-szintet.
  • javítja az inzulinérzékenységet.
  • támogatja az immunrendszert.
  • szabályozza az ösztrogén és a progeszteron szintjét.
  • támogatja a pajzsmirigy egészséges működését.
  • természetes tonikként hat a gyulladás csökkentésére
  • az általános egészség és a hosszú élettartam elősegítése.
  • megvédi az agyat az oxidatív stressztől

Ha mind ezután még nem lennél lenyűgözve, az egerekkel végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy az ashwagandha a rákos daganatok pusztulását is elősegíti. Ezek a kísérletek arra utalnak, hogy az Ashwagandha segíthet a különböző típusú rákbetegségek kezelésében. Ez tényleg egy olyan adaptogén gyógynövény ami igazán alkalmazkodik az igényeidhez!

Itt olvashatsz bővebben róla:

2. Tulsi – Indiai Szent Bazsalikom

A Tulsi a kelet egyik legkedveltebb gyógyfüve. Ha a stressz hatásainak csökkentéséről van szó, akkor a szent bazsalikom vagy tulsi az a “páratlan növény” aminek gyógyhatásairól már ötezer éve írnak, és ma már a kutatások is alátámasztják.

A Tulsi egy kiváló adaptogén gyógynövény, segíti a szervezetünket a fent említett érzelmi, fizikai, és kémiai hatásokkal szembeszállni, és a homeosztázist helyre állítani. A test oxigén felhasználását támogatja, és az öregítő tényezőket is csökkenti. A szent bazsalikom más jótékony hatásai:

  • Megvéd a stressztől, illetve csökkenti annak hatását
  • Erős antioxidáns
  • Erősíti az immunrendszert
  • Erősíti az állóképességet, teherbírást
  • Gyulladáscsökkentő
  • A megfázás, influenza tüneteit enyhíti
  • Lassítja az öregedést

És ezzel itt még nincs vége, mert mindemellett: antibiotikum, vírusölő és gombaölő, lázcsökkentő, görcsoldó ….. és így tovább. És mindez a “jóság” egy gyógynövényben…..

3. Rózsagyökér (Rhodiola Rosea)

Ha természetes megoldást szeretnénk a stresszre akkor a rózsagyökér erre egy kiváló adaptogén gyógynövény, amire a modern orvostudomány is pont e miatt figyelt fel. A Tibeti szerzetesek pedig már több mint ezer éve használják. Ma már egyre több kutatás bizonyítja a Rózsagyökér számos jótékony hatását:

  • Depressziós hangulat, és szorongás enyhítése,
  • Vércukorszint egészséges kereteken belül tartása
  • Az idegrendszer oxidatív stressztől való védelme
  • csillapíthatja az álmatlanságot
  • Stresszre való reakció enyhítésével és a
  • Feszültség oldásával
  • Antidepresszáns szerű adaptogén
  • Nőgyógyászati panaszokra is alkalmas
  • Pre-menopauzális időszakban, és a menopauza tüneteire

A legjobb választás bárkinek, aki kimerültséggel küzd, és a hormonok változása miatt kevesebb energiája maradt, mert a rózsagyökérnek energizáló hatása van. Épp ezért érdemes reggel fogyasztani.

4. Szibériai ginzeng

Mint elnevezéséből már látható ez az adaptogén gyógynövény a mai Oroszország dél-keleti erdeiben honos. Gyógyító célokra gyökerét alkalmazzák, és több-ezer éves múltra tekint vissza. A szibériai ginzeng használható:

  • stresszhatások közömbösítésére
  • fáradtsággal szemben
  • az izmok és szövetek oxigénfelvevő képességét fokozza
  • a felső légúti fertőzések prevenciójára,
  • regeneráció gyorsítására
  • Erős immunrendszer-erősítő hatású

A fentieken túl a szibériai ginzengről kiderült, hogy támogatja az immun funkciókat, stabilizálja a vércukor-szintet és lerövidíti a légúti fertőzések időtartamát.

9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz.
9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz.

5. Kurkuma

A kurkuma egy Ázsiában őshonos adaptogén gyógynövény, amit fűszerként használhatsz. (Forrás)
Számos jótékony élettani hatásai közül a legfontosabbak:

  • gyulladáscsökkentő,
  • fertőtlenítő,
  • antibakteriális, és anti-virális
  • gombaölő tulajdonságú.
  • ezek mellett még
  • csökkenti a koleszterinszintet,
  • javítja az emésztést,
  • kiváló méregtelenítő, és antioxidáns.

Ezzel a fűszerrel tehát nem csak mint gyógynövény jársz jól, hanem ez a curry egyik alapanyaga is. A hazai konyhában annyira nem ismeretes, de élénk sárga színével és ízével egy kis változatosságot is hozhat az étrendünkbe.

Kapcsolódó cikkek: Kurkuma  a folyékony arany recept, a gyulladás csökkentésére. A kurkuma 12 Szépségápolási és Egészségügyi felhasználása, amelyekről tudnod kell.

6. Kínai hernyógomba (Cordyceps gomba)

Noha a kínai hernyógomba nem egy aptogén gyógynövény, ezekről a gombákról ismert, hogy adaptogén tulajdonságokkal rendelkeznek. Egy tanulmány feltárja, hogy a hernyógomba:

Egyensúlyba hozhatja a hormonokat

és kifejezetten segít a mellékvese kimerültségében szenvedő embereknek abban, hogy magukat energikusabbnak érezzék. De ez még nem minden. Ezek a gombák jelentősen megnövelik bizonyos antioxidánsok szintjét is. Ez jó hír számunkra, mert a több antioxidáns, kevesebb gyulladást jelent!

7. Maca gyökér

Ez az édes ízű gyökér Dél-Amerikában őshonos, történelmileg (már az inkák is) a macát a következőkre használták:

  • Remek hormonszabályozó hatása van
  • Segít a mellékvese kimerültség különféle tüneteire.
  • Egészséges libidó.
  • Javítja az általános hangulatot.
  • Támogatja a termékenységet.
  • Csökkenti a stresszt

A maca por, egy természetes hormonszabályozó, melyet adaptogén tulajdonságának köszönhet. Ebből kifolyólag segíthet a változó korban lévő nőknek a perimenopaza, és menopauza idején, a tünetek természetes kezelésében, a klimax tüneteinek az enyhítésében.

A maca gyökér ugyanúgy mint a menopauza esetében, képes lehet a különböző menstruációs zavarok, vagy a menstruáció előtti tünetek enyhítésére, vagy megszüntetésére is. Akkor lesz igazán eredményes, ha legalább 6-8 hétig szeded. Nem csak por, de maca tabletta, vagy maca kapszula formájában is kapható.

8. Édesgyökér

Az édesgyökér az egész szervezetünkre nagyon jó hatással van, a gyulladásgátló hatása miatt.

  • Támogatja az emésztőrendszer egészségét
  • Segíthet helyreállítani a mellékvesék működését.
  • Támogatja az immunrendszert
  • Kitűnő megfázás, torokgyulladás, köhögés ellen.
  • Candida ellen
  • Segít megbirkózni a stresszhelyzetekkel.

Az édesgyökér hatással van a hormonrendszerre is, fokozza a mellékvesekéreg hormontermelését. Az édesgyökér előnyös lehet, az autoimmun pajzsmirigy gyulladásban szenvedők számára is.

9. Astragalus (kínai csüdfű vagy baktövis)

A hagyományos kínai orvoslásban előszeretettel alkalmazzák, már évszázadok óta. Képes a baktériumok, vírusok, és gombák elpusztítására.

  • További egészségügyi előnyei:
  • Energiaszint fokozó,
  • Stressz-csökkentő,
  • Öregedésgátló és
  • Gyulladáscsökkentő

Hatóanyagainak köszönhetően használható még : pajzsmirigy-túlműködésre, álmatlanságra, magas vérnyomásra is.

Hogyan használhatod az adaptogén gyógynövényeket.

Hogyan kell használni az adaptogén gyógynövényeket a hormonegyensúly fenntartásához, és a fogyáshoz. Bár elképesztő eredményeket lehet elérni egyetlen gyógynövénnyel is, ezek általában jobban működnek, ha kombinálod őket. Kipróbálhatod az adaptogének hozzáadását az étrendedhez, az alább felsorolt lehetőségekkel.

9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz.
9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz.

3 mód az adaptogén gyógynövények fogyasztására.

1. Használj Adaptogéneket kávé alternatívaként

Az adaptogén keverék jó alternatíva a kávéra, amely növeli az energiádat a koffeinlöket nélkül. És ha már a hormonális egyensúlyhiány egyértelmű tüneteit tapasztalod magadon, a rendszeres kávé növelheti a stresszt, és a gyulladást.

2. Adj adaptogén gyógynövényeket a turmixodhoz, vagy a smoothie-hoz.

Sok adaptogén por formájában is megvásárolható, így nagyon kényelmes hozzáadni őket a turmixokhoz.

3. Jó minőségű adaptogén kiegészítő

Számos adaptogén kiegészítő, kapszulában is kapható.
Ez mindenképpen kényelmes módja annak, hogy élvezhesd ezen „szuper” ételek előnyeit! Márkától függően kaphatsz:

  • egyetlen gyógynövényből való kapszulát,
  • vagy keveréket.

De a legjobb eredmény érdekében jobb, ha adaptogén keveréket használsz.
Ez azért van, mert az adaptogén gyógynövények éppen olyanok, mint az ételek: összhangban működnek egymással. Az adaptogén keverék vásárlásának további előnye, hogy nem kell találgatnod, milyen arányokat használj. Viszont ha szeretsz kísérletezni, és saját keverékeket készíteni, akkor készíthetsz magadnak adaptogén teát.

Vásárolhatsz különböző adaptogén gyógynövényeket, és elkészítheted otthon a saját gyógyteáidat. A csillagos ég a határ e tekintetben, hogy melyiket választod. Te kipróbáltad már az adaptogén gyógynövényeket, vagy először hallasz róluk?

9 Adaptogén gyógynövény, amit a hormon-egyensúlyért fogyaszthatsz.

Köszönöm, hogy elolvastad.